Marknadsföring på sociala medier

Kylie jenner är en influencer som får unga att köpa online

Vad köper vi egentligen online?

I dagens samhälle lever den yngre generationen nästan hela sina liv online. Detta i takt med att sociala medier växer radikalt, bl.a. kanalera Youtube och Facebook är de största kanalerna för just marknadsföring online. Handel online har vi hållit på med under en längre tid och idag handlar nästan var tredje svensk mestadels online. Med dessa siffror i bakhuvudet kombinerat med att sociala medier fungerar som pelare bland dagens unga borde även handeln har blomstrat på sociala medier. Detta är dock inte fallet! Även fast det tagits fram en ny studie som visar att hälften av alla unga i åldern 18–20 vill kunna handla direkt via sociala medier kanaler.

En effektiv marknadsförare vet att man når sina målgrupper snabbast via sociala medier år 2017. Dock så lyser försäljning online på sociala medier med sin frånvaro. Detta trots en ökad marknadsföring på privata kanaler och genom kändisar för olika företag. Allt ifrån bantningstabletter, smink, sportartiklar, badkläder, hårprodukter mass-marknadsförs ut på kanalerna. Specifikt rör det de tre generationer, mestadels unga kvinnor, som räknas som ungdomar eller unga vuxna. Dessa tre åldersgrupper kallas *Äldre Millenie-generationen (28–37), *Millenie-generationen (21–27 år) och framförallt, Generation Z  (18 till 20).

Generation Z

Tre åldersgrupper har Accentures globala undersökning omfattat och innefattar 9750 personer från 13 olika länder. 750 av dessa var svenskar och undersökningen gjordes under oktober/november 2016. Alla personer som deltog har handlat både online och i butik under de tre senaste månaderna.

50% av studien från generation z uppger alltså att de vill kunna handla direkt genom en social kanal. Det är dubbelt så många än de som ingår i äldre millenie-generationen. Dessa innefattar åldern 28–37 där bara 19% önskade att kunna handla direkt genom en sociala medier kanal.

Varför det är en sådan extrem skillnad är ingen överraskning säger Mattias Boman som är ansvarig för Accenture och undersökningen. Många i denna generation vill kunna handla genom sociala medier mest p.g.a. att de spenderar stora delar av sina liv på sociala medier och det är främst bekvämlighet som spelar stor roll.

Det visar dessutom också att den yngre generationen (generation z) också vänder sig mot influensers. Alltså profiler på sociala medier som har ett nischat konto. Mestadels handlar det om skönhetsprodukter och kläder men också väldigt mycket kläder. Undersökningen påvisar att den yngre generationen är mer öppen för vänner och familjers åsikter.  Modetidningar och dess ikoner har bytt arena helt enkelt och nu kan det vara en helt vanlig person(bortsett från miljontalet följare på sociala medier kanalen) som inspirerar de unga konsumenterna.

Casinogenerationen

En annan marknad som blomstrat, eller snarare exploderat online är casinomarknaden. Att få fram exakt statisk på detta är mycket svårt men vi vet att det är flest personer från den äldre Millenie- generationen som betalar elektroniskt hos casinon online. Företag som Betsson, Kindred, Leo Vegas och Cherry casino miljarder årligen på just casinospelare som ofta betalar via e-plånböcker (Trustly, Skrill, Neteller, Ukash, Zimpler).

Dessa giganter har blivit just det p.g.a. att de följt marknaden och statistiken som starkt visat två tydliga saker. Den första är att erbjuda en mobilplatform som bjuder på den allra senaste tekniken, då majoriteten idag spelar casino via mobila enheter. För att kunna finna de allra bästa mobilanpassade online casinona kan man självfallet använda världens mest använda sökmotor Google, men för att underlätta sökandet kan vi tipsa om Casinoguiden.eu, som är en hemsida som jämför olika casinon och som listar som de siter som erbjuder det allra bästa mobilanpassade casinona på marknaden. Läs mer på deras hemsida: http://casinoguiden.eu/. Den andra är att ha stark närvaro på sociala medier. Framförallt Betsson har gjort slag i just den saken och har lagt ner mycket krut på att ha hög kvalité och kvantitet på inläggen på alla stora kanaler.

Slutsatsen av detta är väl egentligen att generationerna emellan gör väldigt olika saker online och på sociala medier. Den yngre vill kunna köpa produkter via sociala medier och den äldre kunna spela casino. Ingen vet exakt säkert men det är intressant att dra olika parareller av vad vi egentligen köper online och vilka det är som köper vad. I framtiden hoppas vi på mer tydlig statistik över shopping online men framförallt casino online. Men framförallt vilka elektroniska betalningslösningar som kommer erbjudas.