Vår tids säkerhetsfråga

Under 2010-talet har det skett en enorm förändring i de västerländska konsumtionsmönstren. Att gå ut och handla kläder, skor och andra prylar på stan är numera mer en social aktivitet, till skillnad från förut när det var enda sättet att förnya sin garderob, eller slippa frysa om fötterna när vinterskornas dragkedja gått sönder. Idag löser man problem som detta med några enkla tryck på mobilen. Vips, så är skorna beställda och kommer till dörren inom ett par dagar. 1024px-Mobile_PaymentBekvämligheten styr människan, precis som den alltid har gjort! Människan har alltid strävat efter genvägar, uppdateringar och sätt att spara tid. Nu kan man titta igenom alla skoaffärer man känner till på nätet under inte alls lång tid. Något som skulle vara omöjligt i verkligheten.

Naturligtvis medför nya möjligheter även risker. Idag är så kallade ID-kapningar ett mycket vanligt brott som är svårt att värja sig mot och svårt för den drabbade att hantera. Risken för att råka ut för ID-kapning ökar om man ofta registrerar sig på olika hemsidor man egentligen inte vet så mycket om, och lämnar ut uppgifter. Det är även vanligt med s.k bluffakturor som kan komma till ens inkorg i mejlen eller brevlåda. De kan se mycket äkta ut och säga sig handla om obetalda fakturor som kommer gå till inkasso om betalning inte sker omgående. Det finns även bluffmejl som påstår att mottagaren vunnit något, och kommer motta ett pris på sitt bankkonto, om personen lämnar sina bankuppgifter, alltså.

Lyckligtvis håller utvecklingen av digital säkerhet jämna steg. Till exempel är korten på väg bort för att ersättas av betalningsappar. Då blir det svårare att genomföra köp med stulna uppgifter, samt att det är miljövänligare att samla tjänster i mobilen istället för på plastkort. Olika banker har även olika signatursystem som försvårar ID-kapning. Framför allt erbjuder allt fler banker försäkringar och support för den ID-kapade.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *